japan2023.reismee.nl

Hiraizumi

Met boemel, shinkansen en nog een boemel naar Hiraizumi. Het is hier rijker, met mooie huizen en tuinen. Slaap in een klein hotel en ben meteen aan de wandel gegaan. Het eerste tempel complex bestond vroeger uit heel veel gebouwen waarvan er 3 zijn herbouwd en er was een klein binnen meer waar 2 dames de stenen kanten aan het reinigen waren. Toen ze een pauze hadden mocht ik een foto van ze maken.

Een mooie wandeling naar een ander complex, via de natuur route. Veel omhoog en prachtig, alleen kwam ik bordjes tegen die ik niet begreep. Er stond een aanvallende beer op en er was een klein houtje aan een kabel en dat zat vast, wat moest je hier doen? Bij het volgende bordje met boze beer was een houten hamer, die ook weer vast zat aan kabel, geen idee. Kwam verder niemand tegen op 1 dame na, maar dat was net op het stukje waar je langs de weg loopt. Ze wou wel op de foto, ging er echt voor staan en gaf me als dank een menthol snoepje.

De tempel had een wereld erfgoed gedeelte met een prachtige gouden hal en een mooie tuin erom heen. Zelfde route terug gelopen, ging een stuk makkelijker met veel omlaag. Ik haalde een man in en hoorde 2x vreemd geklop en begreep opeens waar dat vandaan kwam. Het is de bedoeling dat je bij elk bordje met stokje of hamer lawaai maakt om de beer af te schrikken. Ok!

‘s Avonds op zoek naar restaurant, dame in hotel had me 2 opgegeven, die waren allebei dicht. Ergens gevraagd maar die wisten het niet, nog verder gezocht en zag iets wat op een ingang van een eet gelegenheid leek. Nou had erg geluk, het was een klein tentje met 4 tafels en 3 krukken aan een bar. Oude dame achter de hoge bar, zag en hoorde me niet, maar er was 1 tafel bezet en de dames daar wezen mij dat ik kon zitten aan tafel daarnaast. Menu was klein velletje in Japans zonder foto, 6 dingen met een prijs erachter. Ik heb nr 2 gekozen, er kwam een wat jongere man de bestelling opnemen. Had geen idee wat ik had gekozen, maar ik had de hoofdprijs. Een super lekker diner met vers gemaakte sushi, miso soep en een sausje om de sushi in te dope. Man kwam steeds mijn Japanse thee verversen, ook als het nog niet op was, liep steeds heen en weer en ik kreeg het idee dat hij alles samen met zijn moeder deed. Deze maaltijd inclusief gratis thee was yen 1800 = € 13 ongelooflijk!!

Vandaag helaas de hele dag regen, voor het eerst tijdens mijn reis. Na prachtig ontbijt, met de taxi een stuk verder naar een mooie tempel waar een monnik zijn gebeden aan het opzeggen was. Mooie omgeving, alleen die regen was jammer. Taxi chauffeur heeft op mij gewacht en me weer naar hotel gebracht, waar ik mooi tijd had voor een wasje wat ook weer fijn droog werd in de droger.

Naar een publieke onsen gelopen en daar weer heerlijk gebadderd. Er was hier ook een sauna, dus zat even met vanwat de volgorde zou zijn. Eerst maar weer flink soppen en in het hete bad, daar gewacht tot ik kon zien wie in of uit sauna ging en wat er dan gebeurde. Ok, na heet bad in ijskoud klein bad (er was geen buiten bad), dan je een beetje afdrogen met je kleddernatte kleine handdoekje en de sauna in. Er zaten al 2 dames, het was een druk geroddel denk ik, ze hadden er lol in. Daarna weer in koud bad, weer wassen, heet bad, koud bad en afspoelen. Je mocht in totaal 3 uur blijven, ik was er 1 uur en was er rozig van.

Vanavond eet ik in het hotel, ben benieuwd.

Reacties

Reacties

Tamar

Wat een avonturen weer; beetje eng met die beer- waarschuwingen..
Wat een super huidje zal je krijgen.

Nicole

wat een leuke bestemming weer. Volgens mij begin je toch al een beetje de Japanse mentaliteit te krijgen :)
Heb het idee dat je maaltijden veel meer sushi zijn dan andere reizen.
Kuss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!