japan2023.reismee.nl

Tono en Kakunodate

Ik logeer 1 nacht bij een boerderij, ik was wat te vroeg op het station en heb eerst wat in Tono rondgelopen, leuk stadje met een groot kanaal. Om 15.00 uur kwam de boer mij halen en reden wij via een mooie rit naar hun huis. Niet echt een boerderij maar meer een landelijk gelegen huis, ze verbouwen bosbessen en hebben appel, pruim en perenbomen. Verder jaagt hij op herten en beren, dat laatste weet ik niet zeker, daar kwam ik niet achter. Hele lieve mensen, werkten steeds met de vertaal app, zij verlegen, hij deed zijn best met wat meer Engelse woorden.

Ze hebben 3 honden die in een kamertje in kennels zaten. We gingen eerst op zoek naar wilde groente voor het diner. Het was heerlijk weer en leuk lopen daar. Was benieuwd wat we zouden vinden….bleek bij allerlei jonge boompjes werd gekeken of de knop groot genoeg was en dan werd die eraf gesneden. Dacht is dat wel goed voor de boom, begreep dat het volgend jaar weer terug kwam. Vond het vreemd. Kwamen ook langs het veld met bosbessen struiken, uit elke bloem komen 5 of 6 bosbessen.

‘sAvonds heerlijk schapenvlees en kip op de grill gegeten met veel groente, waaronder de boomknoppen die ze hadden gefrituurd, ze waren erg lekker. Het was gezellig, ze waren heel trots en het was leuk dat ze mee aten. De volgende morgen na ontbijt heeft hij me verteld hoe je bosbessen jam maakt en ik heb een potje meegekregen. De bosbessen waren groot, stevig en zoet, deze tijd van het jaar kwamen zeuit de diepvries.

Hij heeft me weer bij station afgezet, met boemel en shinkansen weer verder, bij de volgende overstap ging het mis, Shinkansen kwam niet, na een tijd wachten en op de handige app kijken, toch maar even gevraagd, er bleek vertraging door een ongeluk. Na 1 uur kwam de trein en zowaar kon ik nog steeds op mijn gereserveerde plek zitten. In Kakunodate een taxi genomen naar mooi hotel in 140 jaar oud gebouw met dik rieten dak, mooi beschilderde kamerpanelen en dikke houten vloeren. Ik slaap weer op een futon.

Naar het stadje gelopen waar een straat was met prachtige bomen en veel huizen waar samurai’s in hadden gewoond. Huis bezocht en ook een interessant museum met veel voorwerpen gemaakt van kersenboom hout. Terug in hotel eerst in een heerlijk heet bad en daarna weer een grote maaltijd met vis en vlees. De eigenaar is een jonge man die vloeiend Engels spreekt, heel fijn om weer eens makkelijk te converseren.

Reacties

Reacties

Lars

Wederom een mooi verslag. Gelukkig kwam de trein toch nog. Leuk dat ze met je mee gegeten hebben zal best gezellig zijn geweest. Blauwe bessen eet ik dagelijks, is heel gezond. je had wel een extra potje mee kunnen nemen. sterkte de laatste dagen.

Tamar

Wat een leuk bezoek op die ‘boerderij’!
Ik ben vandaag mijn nieuwe bril ( op sterkte) verloren.. gelukkig goedkoop reservebrilletje mee.

Linda

Wat leuk dat je zoveel verschillende logeeradressen hebt, allemaal zo anders. En wie kan zeggen dat zij gefrituurde boomknoppen gegeten heeft.....

Hennie

Geweldig lijkt me dat op zo’n boerderij.Vind je echt heel stoer hoor.Wat spannend dat je maar moet afwachten of je trein komt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!